nutrition, kroppens upptag av näring & så vidare

jag läser en sommarkurs i nutrition & tro mej, det är svårt. särskilt om man inte läst kemi på ett jäkla tag.. sen högstadiet, vilket innebär.. äh.

här är några av instuderingsfrågorna som jag tänkte börja plugga på i helgen

vilken faktor när det gäller kostens fett är viktigast när det gäller hjärt-kärlsjukdomar?
hur kan man förhindra urkalkning av skelettet?
varför är det särskilt viktigt med mycket fysisk aktivitet kring puberteten?
vad finns i magsaft? vad är kymus? vad händer med pH-vardet när kymus lämnar magsäcken och kommer till duodenum?
varför kommer ofelbart kroppens protein att brytas ner under total fasta (enbart vatten, mineraler, vitaminer)?
varför kan en laktosintolerant person ofta äta mjölkprodukter som fil och ost?
laktos är en kolhydrat. beskriv kolhydraters uppbyggnad.

ni kanske får ta del av svaren om ni har tur. ni kanske rentav har svaren? hur som helst finns där iaf tusen intressanta frågor jag tänker ha svar på. nu ska jag dock sova.. ladda lite inför morgondagen. spinningpass i morgon? möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0